Dekonsolidacja ładunku to termin powszechnie występujący w branży spedycyjnej – używa się go przede wszystkim w kontekście przesyłek drobnicowych. Aby jednak wytłumaczyć, na czym polega i kiedy się z niej korzysta, należy wpierw wyjaśnić pojęcie konsolidacji, czyli działania ją poprzedzającego.
Czym jest konsolidacja ładunku?
Konsolidacja jest działaniem stosowanym w przypadku ładunków o niewielkim łącznym gabarycie, które nie są w stanie zapełnić całego kontenera. Takie ładunki powszechnie w logistyce określa się mianem drobnicy.
Jednym z podstawowych założeń spedycji jest maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni ładunkowej, celem zaproponowania kontrahentowi jak najlepszej ceny. W przypadku, gdy ładunek nie zajmuje całego kontenera, przewozi się go wraz z innymi podobnymi przesyłkami drobnicowymi, by zminimalizować koszty. Dzięki temu nadawca płaci tylko za powierzchnię zajmowaną przez jego przesyłkę, nie za transport całego kontenera.
Dzięki konsolidacji można przewozić w jednym kontenerze kilka różnych ładunków, często pochodzących od kilku firm i dostarczanych do różnych podmiotów. Korzystają na tym wszyscy – nadawca ładunku, który otrzymuje dobrą cenę na transport swojego towaru, firma spedycyjna, zwiększająca w ten sposób swoją konkurencyjność i odbiorca przesyłki, cieszący się szybką i bezpieczną dostawą.
Dekonsolidacja ładunku – na czym polega?
Gdy kontener ze skonsolidowanym ładunkiem trafi do miejsca rozładunku, zawartość jest przenoszona na magazyn, gdzie następuje dekonsolidacja. Poszczególne przesyłki drobnicowe są rozdzielane, by następnie trafić do swoich adresatów.
Jak to możliwe, że pracownicy magazynu są w stanie sprawnie przyporządkować poszczególne części ładunku do właściwych odbiorców? To proste. Za efektywne działanie systemu skonsolidowanych ładunków odpowiedzialna jest w dużej mierze profesjonalnie sporządzona dokumentacja – w tym listy przewozowe oraz ładunkowe. Pozwalają one sprawnie zdekonsolidować zawartość kontenera.
Dużą rolę w bezproblemowym procesie konsolidacji i dekonsolidacji odgrywają systemy WMS, czyli oprogramowanie do zarządzania magazynem. Pomaga ono kontrolować i optymalizować prace magazynowe na każdym etapie.
Jakie są zalety transportu drobnicowego tą metodą?
Do największych zalet płynących z systemu ładunków skonsolidowanych możemy zaliczyć przede wszystkim obniżenie kosztów transportu dla przesyłek drobnicowych. Przedsiębiorstwa z mniejszą liczbą wysyłek mogą dzięki tej metodzie zyskać dostęp do wysokiej jakości usług transportowych po konkurencyjnej cenie. Firmy spedycyjne zaś poszerzają grupę odbiorców swoich usług o dodatkowe podmioty.
Ładunki skonsolidowane to też możliwość oferowania przez firmy spedycyjne wyższej jakości usług. Przejawem podniesionych standardów jest chociażby sposobność częstszego realizowania wysyłek oraz poszerzenia liczby miejsc docelowych. Usługa transportowa jest dzięki konsolidacji bardziej elastyczna i dostosowana do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.
Ogromne znaczenie dla opłacalności tej metody ma również efektywniejsze zarządzanie przestrzenią ładunkową. Skonsolidowane ładunki drobnicowe pozwalają maksymalnie wykorzystać możliwości logistyczne firmy – i to na wielu płaszczyznach. Konsolidacja zapewnia wydajne gospodarowanie zarówno pojemnością auta lub kontenera ładunkowego, jak i dostępną powierzchnią magazynową.
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, można uznać, że konsolidacja i dekonsolidacja przesyłek to procesy, które usprawniają transport drobnicy i ułatwiają małym firmom dostęp do profesjonalnych usług spedycyjnych.